Ik lees, ik doe

Ik lees ik doe

Technisch en begrijpend lezen

Met Ik lees, ik doe kun je leerlingen tegelijkertijd op technisch en op begrijpend lezen laten oefenen. Door te werken met functionele teksten wordt niet alleen het leesplezier gestimuleerd, maar wordt het lezen ook onmisbaar om tot een goed resultaat te komen. Het pakket is uniek door de combinatie van technisch en begrijpend lezen, het gebruik van functionele teksten, en het hapklare materiaal.

  • Iedere tekst heeft een AVI-niveau (technisch) en CLIB-niveau (begrip).
  • Differentiatie mogelijk: aanbieden van makkelijke en moeilijke teksten aan zwakke en sterke lezers.
  • Als aanvulling bij de gewone taalmethode van de klas.
  • Zet in op heel gevarieerde leesstrategieën.
  • Verwijzingen doorheen de opdrachten naar andere leerdomeinen toe.

Aanbod


Ik lees ik doe

Lezen en meteen handelen

  • Aansprekende en functionele teksten die aanzetten tot handelen.
  • Uitdagende en creatieve opdrachten: proefjes uitvoeren, spelbord maken, logo’s ontwikkelen, mindmapping, proefjes techniek ...
  • Als aanvulling bij de gewone taalmethode van de klas.
  • Leerlingen kunnen zelfstandig aan de slag: heel duidelijke instructie en opdrachten.
  • Inspelen op de actualiteit en werken met nieuwe media, opzoeken op het net, actuele thema ...

Ik lees ik doe

Hapklaar materiaal

  • Per leerjaar een map met een 30-tal opdrachten.
  • Doorgaande leerlijn binnen de klas en de school.
  • Opdrachten flexibel en los in te zetten.